Eigenlijk is het voor mij vast prik. Elke woensdag avond om kwart voor acht sta ik voor de deur van Ervarea. Mijn avond improvisatie theater met Voorheen met Matthijs. Ik mis eigenlijk nooit een avond, baal er zelfs van als het vakantie is. Ik vind het heerlijk om te improviseren en ik vind het ook heerlijk om bij de groep te zijn. Het mooie van samen theater maken is is dat je al snel vertrouwd raakt met elkaar en dat je er eigenlijk niet aan ontkomt om vrienden van elkaar te worden. Het is een gemêleerd gezelschap, een groep vrienden die ik zonder Voorheen met Matthijs zeker niet had leren kennen. Bij binnenkomst drinken we samen thee en koffie, we kletsen wat en schrijven vaak een felicitatie voor iemand die binnenkort jarig is.

We spelen momenteel veel scenes in het thema van de Vloer op. En elke scene is bijzonder. Het mooie is dat elke scene uniek is, je hebt hem nooit eerder gezien en je ziet hem ook nooit meer terug. Dat is het gave. Je beleeft het samen, alleen die ene avond. Sommige scenes vergeet ik ook niet meer. Nu moet ik zeggen dat ik ook bijzonder goed ben ik het herinneren van scenes, soms kan ik een scene navertellen die de speler zelf niet meer kan herinneren. Maar sommige scenes onthouden we allemaal. Zo was er een scene tussen Joy en Folkert. Ze waren gescheiden omdat na het overleden van hun dochter hun huwelijk niet meer het zelfde was. Een vechtscheiding en veel jaren later belt Folkert bij Joy aan, hij is ongeneeslijk ziek en zal graag in hetzelfde graf als hun dochter begraven worden. Wat er bij mij te binnen schoot is dat het ruzie zal worden. Maar dat gebeurde niet. Joy leefde zich in, ze vond het verschrikkelijk dat Folkert dood zou gaan, hij was immers de enige die hun dochter zo herinnerde als zij deed. Dan had ze niemand meer met wie ze over haar dochter kon praten. Joy leefde zich in, maar dan echt, op een gegeven moment moest ze huilen.. echt huilen. Folkert troosten haar. Het is de mooiste scene die ik heb gezien bij Voorheen met Matthijs. We zaten allemaal met tranen in onze ogen te kijken, zo mooi.

Of Nicole en Peter. Nicole mocht voor een boek dat ze wilde gaan schrijven haar opa interviewen over de oorlog die hij had meegemaakt. Tijdens het gesprek komt ze er achter dat haar opa heeft gevochten voor de Duitsers. Peter vertelde heel beeldend over wat hij allemaal had meegemaakt aan het front, waar hij was geweest en hoe hij kameraden had verloren. Het was alsof Peter echt in de oorlog had gevochten, hij nam ons allemaal mee in zijn verhaal. Zijn manier van vertellen en acteren was klein, maar zo echt.

Misschien kunnen anderen het zich minder goed herinneren. Maar er zijn natuurlijk ook gewoon hele grappige scenes. Ik weet nog hoe Paola en Olga die hoer uithingen, echt heerlijk hoe ze stonden te zwieren met hun lichaam. Of hoe Nicole overdreven aan het flirten was met Hans, haar veel jongere vriendje, op het terras. Mireille die groots en meeslepend verteld over een vakantie, Eva die de beste versierder is van ons allemaal (zoals zij kan lachen, ze palmt je helemaal in) of Annemarie die zo op kan gaan in de scene dat ze echt boos kan worden. 

Soms is het ook luguber. Vooral Ad kan dat goed. Iets wat we allemaal nog weten, gewoon omdat je niet kan bedenken hoe hij het verzint was de scene van Ad die een zwangere vrouw vermoorde. Hij snee haar buik open, haalde het ongeboren kind uit haar buik en schopte het weg. Echt waar. Nou gelukkig niet echt waar, maar gespeeld. Zoals alleen Ad dat kan. Verschrikkelijk.

Afgelopen woensdag heb ik twee scenes gespeeld. Ik ben uit de kast gekomen door mijn liefde aan Mireille verklaren en ik heb haar gekust. Ook heb ik op Schiphol gestaan afscheid nemend van mijn vader Folkert. Ik ging op weg naar mijn internet vriendje in Brazilië en was van plan niet meer terug te komen. Al was Folkert hier natuurlijk minder enthousiast over.

Improviseren is geweldig. Ik speel de bitch, het verliefde meisje, de huilende oma, de onschuldige tiener of een overbezorgde moeder. Alles is geweldig om te doen.

Een gewone woensdag avond heb ik eigenlijk nooit. Of misschien toch… de woensdagavonden in de vakantie zijn vaak veel gewoner, gewoon omdat er dan geen improvisatie theater is.

 

 

Lieve Groetjes Annemiek

Voor ons optreden 30 mei hebben we kapel Armen de Poth afgehuurd. Een erg mooie locatie waar veel huwelijken voltrokken worden. Voor ons een reden om hier de voorstelling huwelijksimprovisatie te spelen. Als vooraankondiging stonden we twee keer in de krant en de zaal zat vol publiek. Ik (Annemiek) mocht degene spelen die ging trouwen. Dus gekleed in een trouwjurk werd ik door mijn `vader` (Ad) de zaal binnen gebracht. Maar tot onze verbazing bleek de bruidegom niet aanwezig. Verbouwereerd rende ik de zaal uit om vervolgens als een ander personage weer terug te komen. We begonnen met het bankje met drie verhalen. Folkert vertelde over het mooiste meisje van de klas waar bij nog altijd verliefd op was, Nicole vertelde over de wens om te parachutespringen en ik bleek een moord gepleegd te hebben. Iets waardoor ik ook in de krant was gekomen, alleen jammer dat ze een zwart balkje voor mijn ogen hadden gedaan… En wat ook niet fijn is aan het plegen van een moord is dat je de bloedvlekken bijna niet uit de tapijt kunt krijgen. Daar waarschuwt niemand je voor. 
Ad speelde een ontmoeting met soapster Peter. En Nicole en Ad waren op een feestje en hadden de bus gemist. Een onhandige ontmoeting tussen twee verlegen mensen volgde. Maar was Nicole niet die vrouw die de vorige avond in een kippenpak had rondgelopen? En was Ad niet die man in dat Snoopy pak? Ja, ze hadden de vorige avond gezoend.
Ik en Peter mochten samen op date… maar wat hing er voor een vieze lucht om Peter heen. En toen Nicole haar rijbewijs op ging halen bij Folkert bleek ze op het feestje ook met hem gezoend te hebben. Maar waarom zoende ze vervolgens met die man in het Snoopy pak? Folkert had zelf ook nog even met die man gezoend om te kijken hoe het was, maar hij vond het flink tegenvallen.
Ik en Folkert zaten samen in een bootje in de Efteling. Maar wie was toch die Matthijs met wie ik op zakenreis ging? Het was een knappe, goedgeklede aantrekkelijke man, iets wat Folkert jaloers maakte. Tot hij er achter kwam dat Matthijs toch niet op vrouwen valt. En wat is het mooiste aan het huwelijk tussen Folkert en mij, dat is dat we samen zo mooi op de foto staan, dat is ook heel iets waard. Ad had als vader van de bruid een speech geïmproviseerd. Daaruit bleek dat de bruid haar moeder van een berg afgegooid had en dat de jaloerse ouders het lievelingsknuffeltje van de bruid in de open haard hadden gegooid. Dat de bruidegom niet op was komen dagen was nogal een schok voor de vader van de bruid, want werd het niet eens hoog tijd dat zij het huis uit ging? 
Later op de avond mocht ik mijn relatie beëindigen met Ad, mijn veel oudere man. Maar uiteindelijk bleek het een rollenspel te zijn. En toen we de rollen om draaiden had Ad mij flink te pakken door te doen alsof hij echt bij mij weg ging. Nicole, die Peter ten huwelijk had gevraagd op een overvol Hoog Catherijne, kreeg te horen dat hij niet met haar wilde trouwen. Pijnlijk. Maar hij wilde tocht niet trouwen met een paaldanseres. Peter en Folkert hadden op een koud terras een confrontatie, want wie was er schuldig aan het feit dat ze geen vrienden meer waren. Was dat Folkert die een relatie begonnen was met de vrouw van Peter? Of was dat Peter die niet kon waarderen dat Folkert de vriendschap miste en die Peter als getuigen wilde hebben bij zijn huwelijk? 
Als afsluiting hadden we een pop-up boekje van het feest, waarbij alle personages nog eens langs kwamen.
Het was een zeer geslaagde avond. We hebben lekker kunnen spelen en het publiek reageerde enthousiast. Ik kijk terug op een prachtige avond.

 

Groetjes Annemiek

Afgelopen zomer hebben een aantal van onze spelers opgetreden bij Sofie op de Wallen. Dit is niet onopgemerkt gebeurd, want naar aanleiding van dit optreden kregen wij een uitnodiging om te komen spelen voor Weekendtref. Ze hadden een feest omdat hun coördinator twaalf en een half jaar in dienst is. Wij, blij met de uitnodiging, besloten dat Nicole, Ad, Folkert en ik (Annemiek) dit klusje mochten klaren. Na een paar avonden repeteren gingen we naar Weekendtref toe. We mochten daar veertig minuten spelen en dat was heerlijk om te doen. Het publiek reageerde leuk en ze riepen enthousiast suggesties waarmee we konden spelen. We begonnen met een emotionele roetsjbaan met als locatie Weekendtref, Daarna hadden we een BBQ waarbij we op en af mochten met een woord. Tijdens het bankje vertelden we een kort levensverhaal, mijn personage kreeg als suggestie paashaas-schaamhaar-verzamelaar. Ik heb het zo gedaan om er wel over te vertellen zonder te benoemen wat de verzameling precies was. `Ach je moet wat´.


Ook hebben we `pep tingeling´ gespeeld waarbij we op zoek gingen naar de juiste sollicitant voor Weekendtref. Kino (het feestvarken) hier ons daar goed bij. Daarna hebben we een familiebedrijf in kerstbomen gespeeld waarbij de topverkoper enkel de toppen van de kerstbomen verkocht. Het kwam er op neer dat het hoog tijd was om de oude directeur en zijn vrouw met pensioen te sturen. Bij vreemde bedgasten werden Marco Borsato en Willeke Albertie naast elkaar wakker, gelukkig werd er geraden om welke BN-ers het ging. Omdat Kino dol is op pop-up boekjes hebben we speciaal voor deze middag een nieuwe vorm geïntroduceerd, namelijk het pop-up boekje. We vertelden het verhaal van Roodkapje en sloegen steeds een bladzijde om, het leuke was dat de pop-ups ook echt konden bewegen. 
Vervolgens kregen we een warm applaus en veel positieve reacties. Het was een fijne middag waarbij we heerlijk gespeeld hebben.

 

Groetjes Annemiek